logo

17 липня 2014 року російські бойовики збили пасажирський Boeing-777

17 липня 2020 р. \ оновлено 22 лютого

В цей день 2014 року в розпал війни на Донбасі сталася жахлива трагедія: російські бойовики збили пасажирський літак Boeing777, що прямував рейсом MH-17 із Нідерландів у Малайзію, на висоті понад 10 тисяч метрів. В результаті катастрофи загинули всі, хто був на борту (298 людей).

На початку липня 2014 року Україна закрила повітряний простір над зоною окупації для цивільної авіації спочатку в межах до 7900 метрів, а потім збільшила обмеження до 9750 метрів. Цьому передувала низка катастроф за участю української військової авіації (найвідоміша з них – це збиття бойовиками літака Іл-76 14 червня, в результаті чого загинули 49 людей).

Донецькі бойовики 17 липня поспішили похвалитися про збиття, як вони думали, українського літака під Торезом, але він виявився пасажирським і винуватці швидко видалили повідомлення. Російські медіа та офіційна влада відразу звинуватили у скоєному українських військових.

Катастрофа літака рейсу МН-17 спричинила міжнародний скандал. Жертвами виявилися громадяни 18 держав (більшість з Нідерландів). Попри спроби Москви перекласти вину на українських військових, теорія про вину контрольованих Росією бойовиків відразу розглядалася як пріоритетна. Розслідування почалося вже влітку 2014 року, проте окупанти на непідконтрольній Україні території усіляко перешкоджали доступу експертів безпосередньо до місця падіння літака відразу після катастрофи. Були навіть випадки пограбування особистих речей загиблих.

Перший попередній звіт розслідування катастрофи опублікували вже у вересні того ж року. Згідно з результатами першої експертизи криміналістів, літак був уражений з передньої частини. У 2015 році з’явилася більш точна інформація щодо причини руйнування літака: Boeong 777 збили зенітно-ракетним комплексом «Бук». Ці дані підтвердила і Рада безпеки Нідерландів, яка виключила всі інші теорії. Влітку 2015 Рада безпеки ООН підготувала спеціальну резолюцію з пропозицією створення міжнародної слідчої групи, однак Російська Федерація, як постійний член Радбезу, наклала на неї вето.

Розслідування тривало і чим більше часу минало, тим більше інформації вдалося зібрати. У 2016 році Об’єднаною слідчою групою (JIT) було точно відомо, що літак збили з російського ЗРК «Бук» із територій, яку не контролювала українська влада. Експертам вдалося встановити конкретне місце запуску ракети, маршрут ракетного комплексу (виявлено, що його привезли в Україну з Росії та відправлено назад), а також зібрано інформацію про приблизно сотню осіб, які тим чи іншим чином були причетні до збиття літака. У звіті від 2018 року підтверджено попередні дані та встановлено, бо згаданий «Бук» перебував на озброєнні в 53-й ракетній бригаді російської армії, дислокованій в Курську.

Попри численні докази і докладне розслідування всіх подій, пов’язаних з катастрофою рейсу МН-17, Російська Федерація досі відкидає всі звинувачення, які називає «сумнівними». Її причетність до катастрофи російські дипломати називають «інструментом неохайної політичної гри проти Росії».

У 2019 році на основі результатів розслідування JIT прокуратура Нідерландів подала позов до міжнародного кримінального суду проти чотирьох підозрюваних Сергія Дубинського (позивний «Хмурий»), Ігоря Гіркіна (позивний «Стрєлок»), Олега Пулатова (позивний «Гюрза»), Леоніда Харченка (позивний «Кріт»). 10 липня цього року Нідерланди подали позов проти Росії до Європейського суду з прав людини. Наразі судові процеси ще тривають.