logo

У США формується тенденція на повернення християнства в масову культуру

1 березня 2024 р. \ оновлено 1 березня

Протягом останніх десятиліть ми спостерігали, як на Заході християнство в масовій культурі відігравало досить маргінальну роль. Однак зараз простежується зародження тенденції свіжого запиту на християнську музику та репрезентацію релігійних тем у кіно.

Радіостанції з музикою прославлення відіграють дедалі вагомішу роль в американській культурі. Некомерційна організація під назвою Educational Media Foundation викупила низку радіостанцій в США, перетворила їх на християнські та стала другою за величиною мережею радіо. Щотижня їх музику слухають понад 18 мільйонів людей і після пандемії успіх лише зростає.

Вони мають досить унікальну стратегію: стежать за роботою місцевих радіостанцій і скуповують ті, які ймовірно збанкрутують. Дуже часто це означає «смерть» для радіостанції, яка транслювала вульгарну чи відверто сатанинську музику та нове «життя» для християнських пісень на цій частоті.

Ця тенденція дуже занепокоїла світських редакторів Rolling Stone, які вважають популяризацію християнської музики «небезпечною», адже це є формою зростання «м’якого консерватизму». Вони демонструють явне роздратування тим фактом, що частка християнського контенту на радіо невпинно зростає, чому сприяє законодавство та пільги для некомерційних радіостанцій, якими володіє Educational Media Foundation.

Зростання запиту на християнську «паралельну» культуру не обійшло і кінематограф. Згідно з новим дослідженням Global Faith and Entertainment Study 80% глядачів у США та світі хочуть бачити більше різноманітного зображення релігійних тем, а також негативно оцінюють стереотипне, поверхневе та примітивне зображення віруючих людей і їх способу життя. Дослідження показало, що серед різноманітних аспектів ідентичності людини — статі, орієнтації, статі, раси та етнічного походження — релігія представлена недостатньо і величезна частка населення не бачить себе і своєї культури в кіно. 

Хоча сучасний кінематограф дуже сконцентрований на репрезентацію різноманітних меншин та ідентичностей, однак релігійна приналежність ігнорується або зображується карикатурно. Запит на християнський контент є, однак виробники кіно навіть, відкинувши упередження щодо віруючих людей, не завжди готові працювати з релігійними темами, бо не компетентні у вірному представленні їх.

Цю тему розглядали учасники конференції «Духовність і віра в розваги», організованої Variety та Faith & Media Initiative. Вона зібрала як християнських лідерів, так і працівників Голлівуду, які визначили три способи, як індустрія розваг може краще показати віру на екрані: найняти експертів, які керуватимуть розвитком оповіді та сюжетом, створити більше різноманітних персонажів і включити творців, які поділяють релігію цих героїв.