Понад 50% священиків найбільшої в Європі Шведської Церкви (національної лютеранської церкви) є жінками. Вперше в історії ми спостерігаємо ситуацію, коли з 3060 священиків 1533 – це жінки.
Такі дані надала Крістіна Гренхольм, секретар Церкви Швеції. Вона навіть висловила здивування щодо швидкості темпів “урівняння” чоловіків з жінками і випередження останніх. “З історичної точки зору цей паритет відбувся швидше, ніж ми очікували. У доповіді з 1990 р. Було підраховано, що жінки становитимуть половину всього духівництва в 2090 році. І на це пішло тридцять років”.
Негативні тенденції в Шведській Церкві спостерігалися вже давно. Міцний зв’язок з державою (Шведська лютеранська церква до 2000 року мала статус державної) і сильний вплив ліберальної теології негативно вплинули на відповідність традиції конкретної церкви Святому Писанню. Вільне трактування Біблії та гегемонія ліберальної теології підштовхнули церкву до вкрай сумнівних трансформацій у ХХ столітті.
В другій половині минулого століття у Шведській церкві почали домінувати ідеї про визнання нових трактувань прав людини, що не могло оминути питання фемінізму та рівності чоловіків і жінок в церкві. Пропозиція дозволити жіноче священство була винесена на розгляд Церковної асамблеї, яка попередньо відхилила її. Однак в дискусію втрутився Ріксдаг (парламент, світський орган влади) і з 1958 року дозволено висвячувати жінок у священики, що і було вперше здійснено у 1960-му.
Наступним кроком лібералізації церковного вчення стало толерування гомосексуальних відносин і дозвіл на вінчання одностатевих пар з 2009 року. Того ж року вперше висвятили в єпископи лесбійку. А тепер у 2020-му Шведська Церква стала світовим лідером щодо частки висвячених жінок.
Чимало віруючих не бачить в цьому проблеми, ба більше, нерідко трактує цю новину як свідчення прогресивності шведських християн. Тут може розпочатися давня дискусія: може жінка чи не може бути священиком, яка її роль в церкві і яка мотивація підштовхує жінок брати керівництво в свої руки.
Можливо причина цього криється у нестримному бажанні жінок служити Богу і виконувати Його волю? Але ж для жінок є багато інших напрямків служіння, а тому можна знайти дві взаємопов’язані причини згаданих змін у Швеції: криза чоловічого лідерства, а також непокора жінок і радикальна зміна статевих ролей в суспільстві під впливом поширення фемінізму.
Прихильники жіночого священства, зазвичай, наводять аргументи, які перегукуються з феміністичними ідеями про рівність і взаємозамінність чоловіків і жінок у всіх сферах житті (включно з релігійною). Не дивно, що церковне життя в Швеції тепер наводиться як приклад успішного розбивання “скляної стелі”.
Але в Біблії досить конкретно вказані характеристики священика (1 послання до Тимофія, 3 розділ) і зазначається роль жінки, невідповідна до завдань священика чи єпископа (1 Коринтян 14:34-35, 1 Тимофію 2:11-15). Історичний досвід неодноразово підтверджує, що ігнорування Писання та спроби осучаснити його для залучення молоді не дають бажаного результату.
Попри явне підігравання сучасним мейнстрімним ідеям (в Швеції церква активно виступає за ґендерну і шлюбну “рівність) молодь не поспішає йти в церкву. Ще у 2013 році частка чоловіків у духовних семінаріях не перевищувала 30% і тенденція стрімко рухається до зниження.