28 березня 1592 року народився Ян Амос Коменський

28 березня 2017 р. \ оновлено 22 лютого

28 березня 1592 року народився Ян Амос Коменський – основоположник сучасної педагогіки.

Його батько Мартін Коменський, займаючись навчанням маленького сина вдома, головним чином Біблією, прищепив йому любов до знань. Після смерті обох батьків 22-річний Ян стає учителем у школі, де раніше й сам навчався. Там він постійно займається самоосвітою, глибоко вивчає процес навчання в школі і незабаром розпочинає його реформувати. Головним мотивом цих змін є бажання зробити процес навчання привабливим для дітей, який пробуджує в них інтерес до знань. Він сміливо порушує традиційні канони тогочасного шкільного життя: водить учнів на прогулянки, знайомить їх не лише з книгами, але й з реальним життям, з предметами і явищами, які оточують їх.

У період, коли чеський народ втрачає національну незалежність, Коменський надзвичайно багато працює, аби зберегти культурну спадщину Чехії, також він прагне поліпшити методи виховання і навчання молоді, у чому він вбачає запоруку світлого майбутнього своєї країни.

Досі чеські вчені відзначають внесок Яна Амоса у розвиток сучасної літературної чеської мови, зокрема, його роботу «Мудре красномовство».

Світогляд всесвітньовідомого педагога формується найбільше під впливом Священного Писання. Народившись в сім’ї члена протестантської громади Чеських братів, Ян згодом стає очільником чеської реформаторської церкви.

Вплив цього видатного чоловіка вражає своїм масштабом. Його творчість справила величезний вплив на розвиток світової педагогіки та шкільної практики. Саме Ян Амос розробляє і вперше впроваджує класно-урочну систему в шкільництві.

Деякий час Коменський за пропозицією шведського уряду займається підготовкою реформи шкіл для Швеції і розробкою методики викладання латинської мови. Серед інших місць, в яких працював Коменський, було сучасне Закарпаття, де він започатковував школи та впроваджував освітні реформи.

Уся діяльність Коменського була присвячена проблемам освіти і виховання, виправлення суспільства в цілях взаєморозуміння і співпраці між народами «для досягнення кращого життя у всьому світі».

Наріжним каменем ефектиної освіти вчений вважав виключно Богоцентричність. «Учителями повинні бути люди чесні, діяльні і працьовиті; не тільки для годиться, а й насправді вони повинні бути живими взірцями чеснот, що їх вони мають прищепити іншим» Я. А. Коменський