17 грудня виповнюється 68 років із дня смерті Дороті Лі Сеєрз — британської перекладачки, авторки детективних романів, християнської поезії, п’єс та книг. Українським читачам її ім’я майже невідоме, хоча вже є перші переклади її християнських есе. У цій статті ми пропонуємо ознайомитися з основними штрихами біографії Дороті Сеєрз та провідними темами її творчості.
Дороті Лі Сеєрз народилася 13 червня 1893 року в Оксфорді у родині англіканського священника Генрі Сеєрза й Гелен Мері Сеєрз. У 1912 році вона вступила до новоствореного Сомервіль-коледжу Оксфордського університету для вивчення іноземних мов і стала однією з перших його випускниць.
У перші роки після завершення навчання дівчина працювала вчителькою, а пізніше — редакторкою у видавництві й укладачкою текстів у рекламному агентстві. У цей час вона видала кілька книг — поетичні збірки Op. I (1916) та Католицькі оповідання і християнські пісні (1918), а також свій перший детективний роман Чиє тіло? (1923) з лордом Пітером Вімзі в ролі головного персонажа, що здобув їй популярність у широких колах.
Передвоєнне десятиліття закріпило за Дороті славу майстерної авторки детективів. Вона опублікувала понад десяток кримінальних романів та оповідань, у більшості з яких головним героєм був уже згаданий Пітер Вімзі, створила детективну п’єсу «Медовий місяць Басмана» (1936) і стала редакторкою кількох збірок коротких детективних історій. У 1930 році письменниця разом з Аґатою Крісті, Гілбертом Честертоном і деякими іншими стала співзасновницею лондонського «Детективного клубу», а з 1949 по 1957 роки була його президенткою. Прибуток від детективних романів допоміг стабілізувати фінансове становище авторки, тож уже з кінця 30-х років ХХ століття вона змогла звернутися до своїх початкових мрій про літературну критику, переклади й написання християнських творів.
У перед- і післявоєнний час Дороті Лі Сеєрз написала низку п’єс, які стали класикою християнської драматургії. Історична п’єса The Zeal of Thy House («Ревність за домом Твоїм», 1937) оповідає про шлях від гордині до смирення і духовного відродження Вільяма фон Сенса, одного з архітекторів Кентерберійського собору. He That Should Come («Той, Хто має прийти», 1938) занурює в історію народження Христа через фантазію авторки, а The Devil to Pay («Договір із дияволом», 1939) є новою інтерпретацією трагедії «Фауст» Йоганна Вольфганга фон Ґете. Найвідомішим є цикл із дванадцяти радіоп’єс The Man Born to Be King («Народжений стати Царем», 1941-42), що транслювався BBC в часи Другої світової війни та неодноразово перевидавався опісля.
Попри популярність детективних романів, сама Дороті не вважала їх головним досягненням своєї творчості. Для неї детектив був насамперед формою творчості для дослідження моральної відповідальності, свободи вибору та природи зла. Центральною темою всієї творчості письменниці було творіння в контексті відображення Божого образу в людині. Ця ідея найчіткіше сформульована в праці The Mind of the Maker («Думки Творця»), у якій вона проводить паралель між Трійцею та людським актом творчості (задумом, втіленням і сприйняттям). Для Сеєрз християнство не є системою моральних приписів, а одкровенням про реальність, у якій істина, краса та логіка взаємопов’язані. Саме тому вона різко критикувала як ліберальне «розмиття» догматів, так і формальну побожність, що лише підміняє віру добрими намірами.
Важливою частиною її творчості є полеміка з суспільством, у якому вона жила. У збірках «Непопулярні думки» та «Кредо хаосу» Сеєрз пише, що криза культури є наслідком інтелектуальних лінощів у ставленні до віри, а не лише відсутності релігійних почуттів. Її апологетика вирізняється апеляцією до розуму, історії та внутрішньої логіки християнського віровчення.
Окремого значення в її спадщині набуває переклад Данте, який Сеєрз вважала кульмінацією свого життя. Для неї «Божественна комедія» була не лише літературним шедевром, а цілісним богословським баченням світу, де мораль, поезія й метафізика утворюють єдність. Її переклад, доповнений докладними коментарями, став спробою повернути Данте сучасному читачеві як мислителя, а не лише поета.
Творчість Дороті Лі Сеєрз постає як цілісний інтелектуальний проєкт, у центрі якого — відповідальність мислення, гідність людської творчості та віра як форма пізнання істини. Саме ця цілісність, а не жанрове розмаїття, робить її спадщину актуальною й сьогодні. Померла письменниця несподівано 17 грудня 1957 року у власному домі внаслідок тромбозу, тому третю частину перекладу «Божественної комедії» завершила й опублікувала її подруга Барбара Рейнольдс.
Автор: Віта Нечипорук
