Атеїст і колишня атеїстка дискутували про загрозу ісламу та шкоду відкидання християнства

17 червня 2024 р.

На конференції «Діалоги дисидентів» у Нью-Йорку відомий атеїст Річард Докінз дискутував із колишньою атеїсткою Аяан Хірсі Алі, яка торік прийняла християнство. У понад годинній розмові вони говорили про сам досвід полишення атеїзму та важливість християнства для фундаменту західної цивілізації.

Після новини про навернення Аяан Хірсі Алі до християнства Річард Докінс висловив сумнів, що така відома атеїстка могла повірити у Всемогутнього Творця. Однак коли вона розповіла свою власну історію, як боролася з депресією, втратила сенс життя, однак отримала нове натхнення і нову радість завдяки молитвам і особистому пізнанню Бога, то Докінз все ж визнав її християнкою.

Вони говорили про небезпеки які несе сьогодні радикальний іслам. Хоча обоє науковців визнали, що християнська культура для західного світу є кращим варіантом ніж ісламізація, однак Аяан Хірсі Алі звернула увагу на нероздільність самого християнства і його позитивних наслідків.

Кілька місяців тому Річард Докінз оголосив себе «культурним християнином», однак в цій дискусії пролив світло на те, що це означає. Атеїст стверджує, що його прихильність до християнства можлива лише в контексті потреби обирати між цією вірою та ісламом. Однак для нього бажаним та пріоритетним для суспільства залишається раціоналістичний світський гуманізм.

Річард Докінз все ще вважає, що сучасна моральна філософія, яка ґрунтується на світських принципах, здатна забезпечити моральний компас для суспільства без потреби в релігійних віруваннях. З цим категорично не погоджується його ексколега Хірсі Алі. Вона стверджує, що відмова від релігійних принципів створила моральний вакуум, який зараз заповнюється радикальними ідеологіями.

«За останні шість десятиліть ми майже демонізували християнство, викинули християнське вчення з громадського простору, залишили його поза школою, поза університетами, і створили вакуум Бога. Зараз цей вакуум заповнюється не тому, що люди схаменулися, а, як сказав Г. К. Честертон, тому, що тепер вони повірять у що завгодно».

Аяан Хірсі Алі ще до християнства і до атеїзму сама була ісламісткою та пізнала саме радикальну сторону мусульманської віри. Зараз вона вважає, що ослаблення християнства шляхом пропаганди атеїзму несе пряму загрозу для цілої цивілізації, адже іслам прийде на місце християнства.

Річард Докінз визнав загрозу з боку ісламу, однак залишився вкрай скептичним щодо християнства. Він пропонує розділити його, тобто взяти із християнської моралі і традицій те, що буде подобатися людям і відкинути все інше. Докінз все ще вважає, що раціоналізм може бути відповіддю та закликає «не обтяжувати нашу мораль купою надприродних нісенітниць». 

Хірсі Алі заперечила таке визначення та зізналася, що й сама колись так думала, однак помилялася. Вона звернула увагу на той факт, що умовно нейтральна світська освіта не дала моральних орієнтирів та настанов молоді, але натомість позбавлених християнства суспільство охоче приймає радикальні ісламістські наративи, що й довели протести в американських університетах.

«Я вважаю, що нам потрібно вийти із заперечення і побачити все так просто, як білий день... Якщо вони переможуть, ось що вони збираються зробити. Запитайте громадян Ірану, запитайте громадян Саудівської Аравії, запитайте в Малі, постраждалих в Нігерії від Боко Харам або Аль-Шабаб. Ось що вони збираються зробити з нами тим самим варварським способом, піддати варварським і жахливим злочинам, яким вони піддали тих над ким вони переважають».