Різдво займає особливе місце в серцях тих, хто обрав шлях за Христом. Щобільше, ця історія не лише торкається нашого покоління, але й мільйонів людей до нас! І завдячуючи митцям різних віків ми можемо прослідкувати етапи різдвяної історії через призму їх бачення. То як бачили народження Ісуса у яслах, неймовірні пригоди волхвів, захват пастухів та втечу до Єгипту — Рембрандт, Гірландайо, Тіссо, Боттічеллі та інші?
Благовіщення про народження Івана Хрестителя
«Під час же кадіння вся безліч народу молилась знадвору. І з’явивсь йому Ангол Господній, ставши праворуч кадильного жертівника. І стривоживсь Захарій, побачивши, і острах на нього напав. А Ангол до нього промовив: Не бійся, Захаріє, бо почута молитва твоя, і дружина твоя Єлисавета сина породить тобі, ти ж даси йому ймення Іван. І він буде на радість та втіху тобі, і з його народження багато-хто втішаться» Євангеліє від Луки 1:10-14
Доменіко Гірландайо (1448/9-1494) був італійським художником, представником флорентійської школи. Народжений в родині ювеліра, Гірландайо мав смак до вишуканого мистецтва. Став знаним завдяки високим навичкам написання портретів, пристрастю до архітектури, зокрема створенню фресок. Його фреска «Благовіщення Ангела Захарії» (1490) прикрашає капелу Торнабуони церкви Санта Марія Новелла у Флоренції.
Благовіщення: зустріч Ангола Гавриїла з Йосипом та Марією
«А шостого місяця від Бога був посланий Ангол Гавриїл у галілейське місто, що йому на ім’я Назарет, до діви, що заручена з мужем була, на ім’я йому Йосип, із дому Давидового, а ім’я діві Марія. І, ввійшовши до неї, промовив: Радій, благодатная, Господь із тобою! Ти благословенна між жонами! Вона ж затривожилась словом, та й стала роздумувати, що б то значило це привітання. А Ангол промовив до неї: Не бійся, Маріє, бо в Бога благодать ти знайшла! І ось ти в утробі зачнеш, і Сина породиш, і даси Йому ймення Ісус…» Євангеліє від Луки 1:26-31
«А Йосип, муж її, бувши праведний, і не бажавши ославити її, хотів тайкома відпустити її. Коли ж він те подумав, ось з’явивсь йому Ангол Господній у сні, промовляючи: Йосипе, сину Давидів, не бійся прийняти Марію, дружину свою, бо зачате в ній то від Духа Святого. І вона вродить Сина, ти ж даси Йому йменна Ісус, бо спасе Він людей Своїх від їхніх гріхів» Євангеліє від Матвія 1:19-21
Йоганн Крістіан Шрьодер (1655-1702) — чеський живописець та керівник картинної галереї Празького Граду. Його картина «Благовіщення» є копією картини Рубенса. Філіпп де Шампань (1602-1674) — французький художник доби бароко. Малював релігійні композиції, натюрморти, був також декоратором. Став відомим завдяки реалістичному підходу до написання композицій та портретів людей.
Візит до Єлизавети
«Тими днями зібралась Марія й пішла, поспішаючи, у гірську околицю, у місто Юдине. І ввійшла вона в дім Захарія, та й поздоровила Єлисавету. Коли ж Єлисавета зачула Маріїн привіт, затріпотала дитина в утробі її. І Єлисавета наповнилась Духом Святим, і скрикнула голосом гучним, та й прорекла: Благословенна Ти між жонами, і благословенний Плід утроби твоєї!…» Євангеліє від Луки 1:39-42
Жак Даре (1403/6-1468/70) був південноголандським художником, входив до цехової гільдії св. Луки. Тривалий час працював на Абатство Св. Вааса в місті Аррас. Абат монастиря Жан дю Клерка протягом тривалого часу був найважливішим замовником та покровителем Даре. Також митець займався декоративними роботами для урочистостей у зв’язку з одруженням короля Карла І.
Народження Христа у Віфлеємі
«І трапилося тими днями, вийшов наказ царя Августа переписати всю землю. Цей перепис перший відбувся тоді, коли владу над Сирією мав Квіріній. І всі йшли записатися, кожен у місто своє. Пішов теж і Йосип із Галілеї, із міста Назарету, до Юдеї, до міста Давидового, що зветься Віфлеєм, бо походив із дому та з роду Давидового, щоб йому записатись із Марією, із ним зарученою, що була вагітна. І сталось, як були вони там, то настав їй день породити. І породила вона свого Первенця Сина, і Його сповила, і до ясел поклала Його, бо в заїзді місця не стало для них…» Євангеліє від Луки 2:1-7
Сандро Боттічеллі (1445-1510) — італійський живописець флорентійської школи. Народився в сім’ї ремісника, що обробляв шкіри. Навчався мистецтва у живописця Філіппо Ліппі, монаха-кармеліта. Створював картини як на біблійні сюжети, так і міфологічні, як-от відома картина Боттічеллі «Народження Венери».
Благовіщення пастухам
«А в тій стороні були пастухи, які пильнували на полі, і нічної пори вартували отару свою. Аж ось Ангол Господній з’явивсь коло них, і слава Господня осяяла їх. І вони перестрашились страхом великим… Та Ангол промовив до них: Не лякайтесь, бо я ось благовіщу вам радість велику, що станеться людям усім. Бо сьогодні в Давидовім місті народився для вас Спаситель, Який є Христос Господь. А ось вам ознака: Дитину сповиту ви знайдете, що в яслах лежатиме. І ось раптом з’явилася з Анголом сила велика небесного війська, що Бога хвалили й казали: Слава Богу на висоті, і на землі мир, у людях добра воля!» Євангеліє від Луки 2:8-14
Абрагам Блумарт (1564-1651) був нідерландським митцем, народженим в родині Корнеліса Блумарта — скульптора та архітектора. Навчався спершу в батька, потім в Утрехті та Парижі. Об’єднавши у своїй творчості традиції голландської та фламандської школи, він писав полотна на історичні теми, жанрові сцени, пейзажі, портрети.
Пастухи поклоняються Христу
«І сталось, коли Анголи відійшли від них в небо, пастухи зачали говорити один одному: Ходім до Віфлеєму й побачмо, що сталося там, про що сповістив нас Господь. І прийшли, поспішаючи, і знайшли там Марію та Йосипа, та Дитинку, що в яслах лежала. А побачивши, розповіли про все те, що про Цю Дитину було їм звіщено. І всі, хто почув, дивувались тому, що їм пастухи говорили… А Марія оці всі слова зберігала, розважаючи, у серці своїм. Пастухи ж повернулись, прославляючи й хвалячи Бога за все, що почули й побачили, так як їм було сказано» Євангеліє від Луки 2:15-20
Бартоломе Естебан Мурільйо (1618-1682) був іспанським художником доби бароко, співзасновником севільської академії малярства. Особливо він став знаний за поєднання у своїх композиціях жанру бодегон (натюрморт, з речами повсякденного побуту, іноді з людськими фігурами) та побутового жанру. В 1660 році він разом з однодумцями відкрив в Севільї Академію мистецтв, де передавав знання наступним поколінням митців.
Посвята в храмі, зустріч з праведним Семеном та пророчицею Анною
«А коли за Законом Мойсея минулися дні їхнього очищення, то до Єрусалиму принесли Його, щоб поставити Його перед Господом […] І ото був в Єрусалимі один чоловік, йому ймення Семен, людина праведна та благочестива, що потіхи чекав для Ізраїля. І Святий Дух був на ньому. І від Духа Святого йому було звіщено смерти не бачити, перше ніж побачить Христа Господнього. І Дух у храм припровадив його. І як внесли Дитину Ісуса батьки, щоб за Нього вчинити звичаєм законним, тоді взяв він на руки Його, хвалу Богу віддав та й промовив: Нині відпускаєш раба Свого, Владико, за словом Твоїм із миром, бо побачили очі мої Спасіння Твоє, яке Ти приготував перед всіма народами, Світло на просвіту поганам і на славу народу Твого Ізраїля! […] Була й Анна пророчиця, дочка Фануїлова з племени Асирового, вона дожила до глибокої старости, живши з мужем сім років від свого дівування, удова років вісімдесяти й чотирьох, що не відлучалась від храму, служачи Богові вдень і вночі постами й молитвами. І години тієї вона надійшла, Бога славила та говорила про Нього всім, хто визволення Єрусалиму чекав» Євангеліє від Луки 2:22, 25-32, 36-38
Рембрандт ван Рейн (1606-1669) був нідерландським художником, представником золотого століття голландського живопису. Він шанував людину та через призму своїх картин показував її в різних проявах та емоціях. Рембрандт народився в багатодітній родині заможного власника млина Гармена Геррітсзона ван Рейна в Лейдені. З дитинства відвідував латинську школу при Лейденському університеті, де найбільше цікавився живописом. Пізніше вчився в історичного живописця Якоба ван Сваненбурха та Пітера Ластмана. Написав безліч картин на біблійні сюжети, як-от «Повернення блудного сина», «Покладання Христа в труну» чи «Артаксеркс, Аман і Есфір». Проте також він змальовував різні побутові сюжети і написав такі картини «Урок анатомії доктора Тюльпа», «Два павичі», «Нічна варта».
Мандрівка волхвів в пошуках Юдейського Царя
«Коли ж народився Ісус у Віфлеємі Юдейськім, за днів царя Ірода, то ось мудреці прибули до Єрусалиму зо сходу, і питали: Де народжений Цар Юдейський? Бо на сході ми бачили зорю Його, і прибули поклонитись Йому» Євангеліє від Матвія 2:1-2
Жан-Жозеф (Джеймс) Тіссо (1836-1902) був французьким художником, знаним за свої карикатури та розмаїття біблійних картин. Навчався в паризькій Школі витончених мистецтв, а також у Домініка Енгра та Іпполіта Фландрена. Писав гравюри, карикатури, портрети та жанрові картини. Коли в 1885 році він став ревним католиком, почав створювати багато картин на біблійні наративи, що було сприйнято не без скепсису від людей його кола. Був членом приватного Мистецького Клубу (The Arts Club), куди також входив Чарльз Дікенс.
Поклоніння волхвів
«А бачивши зорю, вони надзвичайно зраділи. І, ввійшовши до дому, знайшли там Дитятко з Марією, Його матір’ю. І вони впали ницьма, і вклонились Йому. І, відчинивши скарбниці свої, піднесли Йому свої дари: золото, ладан та смирну» Євангеліє від Матвія 2:10-11
Герард Давід (біля 1460-1523) був нідерландським живописцем, представником раннього Північного Відродження. Навчався у Ганса Мемлінга та став міським живописцем в Брюгге. Вступив до антверпенської гільдії Святого Луки. В своїх картинах яскраво змальовував пейзажі, проте левова частка його робіт присвячена біблійним наративам. Герард Давід був майстром з вівтарних картин, багато з яких зараз знаходяться в різних музеях світу.
Втеча Йосипа та Марії від царя Ірода
«Як вони ж відійшли, ось Ангол Господній з’явивсь у сні Йосипові та й сказав: Уставай, візьми Дитятко та матір Його, і втікай до Єгипту, і там зоставайся, аж поки скажу тобі, бо Дитятка шукатиме Ірод, щоб Його погубити. І він устав, узяв Дитятко та матір Його вночі, та й пішов до Єгипту» Євангеліє від Матвія 2:13-14
Пітер Пауль Рубенс (1577-1640) був фламандським живописцем та одним з найвизначніших представників епохи бароко. Він створював картини в історичному живописі, також змальовував біблійні та міфологічні наративи. За роки своєї праці створив понад 1 тисячу 400 робіт! Його батько був старшиною міста Антверпена, але у зв’язку з прихильністю до ідей Реформації був змушений тікати за кордон. Пізніше, після смерті батька, родина Рубенса повернулась до Антверпена. Він рано почав займатись мистецтвом і з часом, опанувавши це ремесло, став членом Антверпенської гільдії Святого Луки.
Винищення Іродом немовлят
«Спостеріг тоді Ірод, що ті мудреці насміялися з нього, та й розгнівався дуже, і послав повбивати в Віфлеємі й по всій тій околиці всіх дітей від двох років і менше, за часом, що його в мудреців він був випитав. Тоді справдилось те, що сказав Єремія пророк, промовляючи: Чути голос у Рамі, плач і ридання та голосіння велике: Рахиль плаче за дітьми своїми, і не дається розважити себе, бо нема їх…» Євангеліє від Матвія 2:16-18
Інформація про митця Пітера Пауль Рубенса є картиною вище.
Перебування Йосипа, Марії та Немовляти в Єгипті
«І він там зоставався аж до смерти Іродової, щоб збулося сказане від Господа пророком, який провіщає: Із Єгипту покликав Я Сина Свого» Євангеліє від Матвія 2:15
Едвін Лонг (1829-1891) був англійським жанровим художником і портретистом. Народився в Баті графства Сомерсет в сім’ї перукаря. Опанувавши професію штукатура, переїхав до Лондона, де навчався в Британському музеї. Згодом він став учнем Джеймса Метьюза і почав писати портрети. Відвідавши Іспанію, Єгипет і Сирію був вражений цими країнами, та написав під впливом мандрів низку картин. Зацікавлений у східній культурі, Лонг навіть на біблійній картині «Втеча в Єгипет» додав різноманітні елементи єгипетської культури, флори та архітектури.
Повернення Месії до Ізраїлю
«Коли ж Ірод умер, ось Ангол Господній з’явився в Єгипті вві сні Йосипові, та й промовив: Уставай, візьми Дитятко та матір Його, та йди в землю Ізраїлеву, бо вимерли ті, хто шукав був душу Дитини. І він устав, узяв Дитятко та матір Його, і прийшов у землю Ізраїлеву. Та прочувши, що царює в Юдеї Архелай, замість Ірода, батька свого, побоявся піти туди він. А вві сні остережений, відійшов до країв галілейських. А прибувши, оселився у місті, на ім’я Назарет, щоб збулося пророками сказане, що Він Назарянин буде званий» Євангеліє від Матвія 2:19-23
Інформація про митця Джеймс Тіссо є кількома картинами вище.
Підготовка Ісуса Христа до майбутнього служіння
«А Ісус зростав мудрістю, і віком та благодаттю, у Бога й людей» Євангеліє від Луки 2:52
Герріт ван Гонтгорст (1590-1656) був нідерландським художником, караваджистом. Малював офіційні портрети, релігійні композиції, побутові сюжети. Походив з мистецької родини, адже його дід був художником, а батько навіть став головою художньої гільдії міста Утрехт. Спершу навчався в батька, а потім у Абрахама Блумарта, представника нідерландського маньєризму.
У своїй книзі «Мистецтво і Біблія» Френсіс Шеффер писав:
Християнин — це той, чия уява повинна літати за межі зірок.
Мистецтво є невід’ємною частиною сприйняття створеного Богом світу. Сповнені подяки, ми віддаємо Йому хвалу в піснях, переживши чудеса в житті — описуємо це в художніх свідоцтвах і розповідях, а пізнаючи красу Його Творіння та Величі, ми створюємо картини, аби передати іншим свої відчуття. І живопис є неоціненним «листом з минулого» написаним християнами до нас. Завдяки ним ми можемо пройтись етапами різдвяної історії та подивитись на її героїв ширше та яскравіше. Адже актуальність цієї події не зникла і є не менш цінною для нас, українців, ніж була цінною для пастухів, волхвів, пророчиці Анни чи всього Ізраїлю. Ісус народився!