logo

24 лютого 1956 року народилася Джудіт Батлер

25 лютого 2021 р. \ оновлено 22 лютого

Цього дня виповнюється 65 років Джудіт Батлер — автору ґендерної теорії. Вона докорінно змінила сучасну соціологію, додавши в чималу дозу постмодернізму. Десятки дискусій і розгортання феміністичного руху третьої хвилі стали можливими завдяки її концепції деконструктивізму статі й ідентичності.

Народилася Джудіт у родині російсько-угорських євреїв. Її предки змогли втекти до США в 1930-і, хоча більшість їх родичів загинули під час Голокосту. З дитинства вона проявляла свій бунтівний характер і опиралася юдейському релігійному вихованню.

Батлер закінчила Єльський університет і в різні періоди свого життя викладала в багатьох американських навчальних закладах. Сфера її інтересів завжди була пов’язана із філософією статі, психоаналізом і постмодерною деконструкцією. Слідуючи популярним вже тоді ідеям Фуко про владу, вона виносить питання соціального тиску на людину інаслідок чприйняття її через призму статі.

Найбільший акт пригнічення – це автоматичне нав’язування ідентичності людини від народження, згідно із біологічною статтю. Батлер закликає розірвати цю “жахливу змову” і дати всім людям самостійно визначатися із власною роллю, взагалі без прив’язки до статевого поділу. Саме вона стала автором поняття “ґендер” як альтернативного до статі. Він дає можливість не обмежуватися бінарною системою ідентичностей і розірвати систему влади патріархату над міжстатевими моделями ми поведінки.

Ґендерна теорія — не просто толерування вигаданих ґендерів чи виправдання різних статевих відхилень. Ця концепція докорінно перевертає саме уявлення про людську ідентичність. Опираючись на постмодерне заперечення об’єктивності, Батлер дає волю фантазії творити власну ідентичність самостійно, відкидаючи біологію та морально-етичні норми, що існували давно.

Окрім теоретичної роботи Джудіт Батлер є відомою активісткою, яка підтримує ультраліві рухи в різних країнах, обіймала керівні посади в американських та міжнародних ЛГБТ-об’єднаннях. Також вона стоїть на радикальних антиізраїльських позиціях, підтримує Палестину та навіть висловлювалася позитивно про «Хамас» і “«Хезболлу». В 2011 році вона стала на захист руху «Захопи Волл-стріт», а з 2015 є активним прихильником ліворадикального расистського руху «Чорні життя важливі».

Абсолютно очікувано серед її критиків дуже багато консервативних і релігійних людей, а також просто тих, хто не погоджується із штучним і волюнтаристським створенням ідентичностей. Попри значний авторитет у середовищі лівих, Батлер неодноразово піддавалася критиці з боку феміністок другої хвилі, які звинувачують її в нівелювання самого поняття «жінка».

Дуже багато критиків Батлер в науковому середовищі. Вона здобула популярність і впливовість не завдяки реальному науковому доробку, але через скандальність і радикалізм, підхоплений різними політичними групами лівих. Її справжні здібності й таланти дещо перебільшені, про що свідчить нагородження антипремією на «Конкурсі Поганого Письма» у 1998 році.