logo

100 років тому відбулася перша радіотрансляція богослужіння

2 січня 2021 р. \ оновлено 22 лютого

Рівно 100 років тому американська радіостанція KDKA розпочала трансляцію богослужінь з єпископської церкви Голгофи з Пітсбурга (штат Пенсільванія). За це століття християнський контент в ефірі дещо змінився, а минулого року внаслідок пандемії онлайн-трансляції набули особливої актуальності.

Трансляція богослужінь і передач на християнську тематику розпочалося майже відразу після заснування перших радіостанцій. KDKA — перша в світі комерційною радіостанцією, яка розпочала своє мовлення 2 листопада 1920 року. Рівно через два місяці в їх ефірі розпочалася трансляція церковних богослужінь. Наступного року подібні трансляції стали доступні і для британських слухачів радіо Бі-бі-сі

Радіостанція KDKA регулярно передавала недільну вечірню службу від Єпископської церкви Голгофи. Під час першого ефіру 2 січня служіння вів молодший пастор Льюїс Вітмор, бо старший пастор Едвін Ван Еттін поставився до цього експерименту з явним скептицизмом. Однак коли трансляція здобула чималу популярність, він змінив свою думку і сам проводив радіослужіння аж до 1960-х.

В перші роки трансляції богослужінь по радіо багато служителів сприймали такі передачі як прояв легковажності. Проте були й такі, що відразу побачив новий спосіб євангелізації. Трансляція проповідей і християнських програм користувалася великою популярністю, але від початку їх створення в США точилися дискусії про комерціалізацію та конфесійний поділ ефіру.

В 1930-х основні радіомережі віддали час трьом основним релігійним напрямкам: протестантському, римо-католицькому та юдейському. В 1938 році міжконфесійна Федеральна рада церков виступила проти привілейованості будь-якої конфесії в ході розподілення ефірного часу і з того часу присутність релігійного контенту на радіо (а пізніше і на телебаченні) вирізнялася децентралізованістю та широким охопленням аудиторії переважно через місцеві радіостанції.

Від початку існування радіо й телебачення християнський контент відіграв важливу роль серед інших передач. В 1990-і ці передачі досягли піку своєї популярності, але за останні 10-20 років інтерес до релігійного контенту постійно зменшується (особливо у Великобританії). З одного боку це пов’язано із популяризацією соцмереж і перенесенням основних ЗМІ в інтернет, проте більшою мірою на це впливає загальна секуляризація західного суспільства.

В 2020 році трансляції богослужінь і християнських передач на радіо, ТВ і в соціальних мережах набули нового контексту. Сучасні технології дають широкі можливості для поширення Євангелія особливо в ті часи, коли особисте живе спілкування стає обмеженим. Та одночасно вони не можуть бути панацеєю чи повноцінним замінником богослужінь, бо церква все-таки є спільнотою віруючих людей, а тому відсутність живого спілкування може загрожувати розривом особистих зв’язків з братами та сестрами.