logo

Захист сімейних цінностей і необов’язкова етика: що чекати в новому навчальному році

1 вересня 2021 р. \ оновлено 22 лютого

Сьогодні діти знову пішли до школи. З початком нового навчального року звертаємо увагу на політику Міністерства освіти й науки України в сфері виховання і духовності та зміни, які наближаються з вересня.

Перед новим навчальним роком ми отримали як хороші, так і погані новини. Найперше, типова програма для загальноосвітніх шкіл не містить предмети духовно-етичного спрямування (етика, християнська етика) як частину обов’язкової (інваріантної) складової. Майже пів року тривала дискусія щодо включення цих дисциплін в основну програму, однак МОН в підсумку відхилив дану пропозицію. Цьому рішенню передувала багатомісячна боротьба між прихильниками предметів морально-етичного виховання та антихристиянськи налаштованими групами батьків і активістів.

Попри це, наприкінці серпня маємо і хороші новини, які стосуються співпраці Міністерства освіти й науки України та Всеукраїнської ради церков і релігійних організацій. 25 серпня був підписаний Меморандум між МОН та ВРЦіРО. Він містить принципи, на яких церква і держава будуть разом вибудовувати виховну і освітню діяльність (серед них зазначено виховання на принципах моралі і духовності у дитячих садочках і школах та розвиток традиційних сімейних цінностей і зміцнення авторитету родини).

Від імені Ради меморандум підписав очільник Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав, який так прокоментував документ: «Угода про співпрацю між МОН і ВРЦіРО, яку ми підписали, має саме таку мету – осягнути ціннісне виховання наших дітей, дбати про їхнє моральне здоров’я. І, зокрема, дбати про сімейні цінності – виховувати молодих людей здатними створювати свої родини і бути щасливими».

Ця угода є важливою, адже створює базу для захисту сімейних цінностей на рівні освіти (в цій сфері не один рік домінували антисімейні лобісти). З неї може розпочатися співпраця й діалог щодо чутливих морально-етичних питань, які дедалі частіше підіймаються в контексті освітньої діяльності (місце християнської етики в школі, так звана «гендерна» експертиза підручників, включення до шкільної програми елементів популяризації фемінізму чи толерантності до ЛГБТ, питання булінгу і протидії дитячих суїцидів, сприяння/протидія включенню сексуальної освіти в загальноосвітні школи).

Після підписання Меморандуму не обійшлося без спротиву. Проти захисту сімейних цінностей виступили низка одіозних персон, які вимагають розірвати стосунки ВРЦіРО і МОН та заперечують сімейні цінності. Найперше, відзначилася народний депутат від «Голосу» Інна Совсун, яка вважає, що МОН «відвертається від європейських цінностей: свободи, відкритості, поваги до людської гідності незалежно від віросповідання, гендеру, сімейного статусу, сексуальної орієнтації чи будь-яких інших життєвих рішень та/або ситуацій». Вона вважає це «вкрай загрозливим».

Попри заяви ліволіберально налаштованих депутатів, деякі політики висловлюють підтримку співпраці між церквою і державою. Наприклад, міська рада Івано-Франківська підписала місцеву угоду з церквами щодо спільних дій для виховання дітей, яка включає включення у всіх школах на рівні міста уроків християнської етики.