Частина перша

Соціальна інтерпретація Біблії

1

В Старому Заповіті чітко простежується соціальний аспект, представлений невіддільним від релігійно-моральної сфери. Тому праведність неможлива без соціальної справедливості. Праведний Йов сам свідчить про себе, що він рятував бідного, сироту, безпомічного і трощив гнобителям щелепи.

«Я рятував бідаря, що про поміч кричав, і сироту та безпомічного. Благословення гинучого на мене приходило, а серце вдовиці чинив я співаючим! Зодягавсь я у праведність, і вона зодягала мене, немов плащ та завій було право моє. Очима я був для сліпого, а кривому ногами я був. Бідарям я був батьком, суперечку ж, якої не знав, я досліджував. Й я торощив злочинцеві щелепи, і виривав із зубів його схоплене.» Йов 29:12-17

4

Адже без усвідомлення над собою влади Бога багата людина почуває себе всевладною і безкарною. Саме це часто ставалося в Ізраїлі, і тоді Бог через своїх пророків завдавав нищівної соціальної критики гнобителям бідних і вразливих.

«Як клітка, наповнена птахами, так доми їхні повні омани, тому повиростали та збагатились вони! Потовстіли вони та погладшали, переступають також міру злого, справедливо вони не судили сирітського суду, і мають поводження! і не помагають убогим у їхній справі. Чи ж оцього Я не покараю? говорить Господь. І хіба над народом, як цей, не помститься душа Моя?» Єр.5:27-30

7

У Новому Заповіті Ісус Христос, як і старозавітні пророки, засуджує зажерливість, але не закликає відмовлятися від майна, як це практикували в той час єсеї.

Горе ж вам, багатіям, бо втіху свою ви вже маєте.Горе вам, тепер ситим, бо зазнаєте голоду ви. Горе вам, що тепер потішаєтеся, бо будете ви сумувати та плакати. Від Луки 6:24,25

2

Бог дає ізраїльському народу закони й через них регламентує взаємини між різними суспільними верствами, встановлюючи приписи, які захищають найбільш незахищених.

«А приходька не будеш утискати та гнобити його, бо й ви були приходьками в єгипетськім краї. Жодної вдови та сироти не будеш гнобити; якщо ж ти справді «А приходька не будеш утискати та гнобити його, бо й ви були приходьками в єгипетськім краї. Жодної вдови та сироти не будеш гнобити; якщо ж ти справді гнобитимеш їх, то коли вони, кличучи, кликатимуть до Мене, то конче почую їхній зойк, і розпалиться гнів Мій, і повбиваю вас мечем, і стануть жінки ваші вдовами, а діти ваші сиротами. Якщо позичиш гроші народові Моєму, бідному, що з тобою, то не будь йому, як суворий позичальник, не покладеш на нього лихви.»Вихід 22:20-24 «Не лишай бедняков правосудия. . Не обвиняй ложно, не казни невиновного и честного: Я не прощу такого злодеяния. Не бери взятки, потому что взятка ослепляет зрячих и губит невиновных. 9. Не угнетай поселенцев. Вы сами знаете, каково поселенцам, потому что были ими в Египте.» Книга Исход 23:6-9 «І шість літ будеш сіяти землю свою, і будеш збирати її врожай, 11. а сьомого опустиш її та полишиш її, і будуть їсти вбогі народу твого, а позостале по них буде їсти польова звірина. Так само зробиш для виноградника твого, і для оливки твоєї.» Вихід 23:10,11

5

Ці гріхи ставали причиною внутрішньополітичного послаблення і ворожої окупації Ізраїлю.

«Бо якщо ви насправді поправите ваші дороги та ваші діла, якщо один одному будете справді чинити справедливо, не будете тиснути чужинця, сироту та вдову, не будете лити невинної крови на місці цьому, і за іншими богами вслід не підете собі на біду, то зроблю, що ви пробуватимете на цім місці, у Краю, що його дав Я вашим батькам відвіку навіки!» Єремiя 7:5

8

У Його оточені було чимало заможних людей. Ісус закликає любити ближнього через благодійність. Можна сказати, що це було вчення про добровільний розподіл багатств і соціальну відповідальність.

Тоді скаже Цар тим, хто праворуч Його: Прийдіть, благословенні Мого Отця, посядьте Царство, уготоване вам від закладин світу. Бо Я голодував був і ви нагодували Мене, прагнув і ви напоїли Мене, мандрівником Я був і Мене прийняли ви. Був нагий і Мене зодягли ви, слабував і Мене ви відвідали, у в'язниці Я був і прийшли ви до Мене. Тоді відповідять Йому праведні й скажуть: Господи, коли то Тебе ми голодного бачили і нагодували, або спрагненого і напоїли? Коли то Тебе мандрівником ми бачили і прийняли, чи нагим і зодягли? Коли то Тебе ми недужого бачили, чи в в'язниці і до Тебе прийшли? Цар відповість і промовить до них: Поправді кажу вам: що тільки вчинили ви одному з найменших братів Моїх цих, те Мені ви вчинили. Від Матвія 25:34-40

3

При цьому соціальна справедливість не вступає у суперечність з інститутом приватної власності, який створений і захищений Богом. У Старому Заповіті земне багатство, якщо воно законне, вважається знаком благословення, яким слід добровільно ділитися з нужденним. Така відповідальна поведінка заможних людей, може бути зумовлена лише високими релігійними мотивами, в основі яких лежить любов до Бога і до ближнього.

«Хто тисне нужденного, той ображає свого Творця, а хто милостивий до вбогого, той поважає Його.» Пр.14:31 «Хто милостивий до вбогого, той позичає для Господа, і чин його Він надолужить йому.» Пр.19:17

6

Книга Приповістей, написана царем Соломоном, найбагатшою і наймогутнішою людиною тогочасного Ізраїлю, містить надзвичайно багато цікавих думок про соціальну справедливість, на які варто звернути увагу.

Не стримуй добра потребуючому, коли в силі твоєї руки це вчинити, не кажи своїм ближнім: Іди, і знову прийди, а взавтра я дам, коли маєш з собою. Пр.3:27-29 Не поможе багатство в день гніву, а справедливість від смерти визволює. Пр.11:4 Хто погорджує ближнім своїм, той грішить, а ласкавий до вбогих блаженний. Пр.14:21 Дім пишних руйнує Господь, але ставить межу для вдови. Пр.15:25 Хто сміється з убогого, той ображає свого Творця, хто радіє з нещастя, не буде такий без вини. Пр.17:5 Хто вухо своє затикає від зойку убогого, то й він буде кликати, та не отримає відповіді. Пр.21:13

9

Апостоли у своїх посланнях до Церков розвивали думку Ісуса Христа про жертовність і увагу до бідних, особливо радикальне вчення у Якова.

Коли ж брат чи сестра будуть нагі, і позбавлені денного покорму, 16. а хто-небудь із вас до них скаже: Ідіть з миром, грійтесь та їжте, та не дасть їм потрібного тілу, що ж то поможе? 17. Так само й віра, коли діл не має, мертва в собі! 18. Але скаже хто-небудь: Маєш ти віру, а я маю діла; покажи мені віру свою без діл твоїх, а я покажу тобі віру свою від діл моїх. Якова 2:15-18

1

В Старому Заповіті чітко простежується соціальний аспект, представлений невіддільним від релігійно-моральної сфери. Тому праведність неможлива без соціальної справедливості. Праведний Йов сам свідчить про себе, що він рятував бідного, сироту, безпомічного і трощив гнобителям щелепи.

«Я рятував бідаря, що про поміч кричав, і сироту та безпомічного. Благословення гинучого на мене приходило, а серце вдовиці чинив я співаючим! Зодягавсь я у праведність, і вона зодягала мене, немов плащ та завій було право моє. Очима я був для сліпого, а кривому ногами я був. Бідарям я був батьком, суперечку ж, якої не знав, я досліджував. Й я торощив злочинцеві щелепи, і виривав із зубів його схоплене.» Йов 29:12-17

3

При цьому соціальна справедливість не вступає у суперечність з інститутом приватної власності, який створений і захищений Богом. У Старому Заповіті земне багатство, якщо воно законне, вважається знаком благословення, яким слід добровільно ділитися з нужденним. Така відповідальна поведінка заможних людей, може бути зумовлена лише високими релігійними мотивами, в основі яких лежить любов до Бога і до ближнього.

«Хто тисне нужденного, той ображає свого Творця, а хто милостивий до вбогого, той поважає Його.» Пр.14:31 «Хто милостивий до вбогого, той позичає для Господа, і чин його Він надолужить йому.» Пр.19:17

5

Ці гріхи були одними з основних причин, через які Бог посилав війну і допускав ворожу окупацію Ізраїля.

«Бо якщо ви насправді поправите ваші дороги та ваші діла, якщо один одному будете справді чинити справедливо, не будете тиснути чужинця, сироту та вдову, не будете лити невинної крови на місці цьому, і за іншими богами вслід не підете собі на біду, то зроблю, що ви пробуватимете на цім місці, у Краю, що його дав Я вашим батькам відвіку навіки!» Єремiя 7:5

7

У Новому Заповіті Ісус Христос, як і старозавітні пророки, засуджує зажерливість, але не закликає відмовлятися від майна, як це практикували в той час єсеї.

Горе ж вам, багатіям, бо втіху свою ви вже маєте.Горе вам, тепер ситим, бо зазнаєте голоду ви. Горе вам, що тепер потішаєтеся, бо будете ви сумувати та плакати. Від Луки 6:24,25

9

Апостоли у своїх посланнях до Церков розвивали думку Ісуса Христа про жертовність і увагу до бідних, особливо радикальне вчення у Якова.

Коли ж брат чи сестра будуть нагі, і позбавлені денного покорму, 16. а хто-небудь із вас до них скаже: Ідіть з миром, грійтесь та їжте, та не дасть їм потрібного тілу, що ж то поможе? 17. Так само й віра, коли діл не має, мертва в собі! 18. Але скаже хто-небудь: Маєш ти віру, а я маю діла; покажи мені віру свою без діл твоїх, а я покажу тобі віру свою від діл моїх. Якова 2:15-18

2

Бог дає ізраїльському народу закони й через них регламентує взаємини між різними суспільними верствами, встановлюючи приписи, які захищають найбільш незахищених.

«А приходька не будеш утискати та гнобити його, бо й ви були приходьками в єгипетськім краї. Жодної вдови та сироти не будеш гнобити; якщо ж ти справді «А приходька не будеш утискати та гнобити його, бо й ви були приходьками в єгипетськім краї. Жодної вдови та сироти не будеш гнобити; якщо ж ти справді гнобитимеш їх, то коли вони, кличучи, кликатимуть до Мене, то конче почую їхній зойк, і розпалиться гнів Мій, і повбиваю вас мечем, і стануть жінки ваші вдовами, а діти ваші сиротами. Якщо позичиш гроші народові Моєму, бідному, що з тобою, то не будь йому, як суворий позичальник, не покладеш на нього лихви.»Вихід 22:20-24 «Не лишай бедняков правосудия. . Не обвиняй ложно, не казни невиновного и честного: Я не прощу такого злодеяния. Не бери взятки, потому что взятка ослепляет зрячих и губит невиновных. 9. Не угнетай поселенцев. Вы сами знаете, каково поселенцам, потому что были ими в Египте.» Книга Исход 23:6-9 «І шість літ будеш сіяти землю свою, і будеш збирати її врожай, 11. а сьомого опустиш її та полишиш її, і будуть їсти вбогі народу твого, а позостале по них буде їсти польова звірина. Так само зробиш для виноградника твого, і для оливки твоєї.» Вихід 23:10,11

4

Адже без усвідомлення над собою влади Бога багата людина почуває себе всевладною і безкарною. Саме це часто ставалося в Ізраїлі, і тоді Бог через своїх пророків завдавав нищівної соціальної критики гнобителям бідних і вразливих.

«Як клітка, наповнена птахами, так доми їхні повні омани, тому повиростали та збагатились вони! Потовстіли вони та погладшали, переступають також міру злого, справедливо вони не судили сирітського суду, і мають поводження! і не помагають убогим у їхній справі. Чи ж оцього Я не покараю? говорить Господь. І хіба над народом, як цей, не помститься душа Моя?» Єр.5:27-30

6

Книга Приповістей, написана царем Соломоном, найбагатшою і наймогутнішою людиною тогочасного Ізраїлю, містить надзвичайно багато цікавих думок про соцапльну справедливість, на які варто звернути увагу.

грабіжникам їхнім ограбує Він душу. Пр.22:22-24 Не стримуй добра потребуючому, коли в силі твоєї руки це вчинити, не кажи своїм ближнім: Іди, і знову прийди, а взавтра я дам, коли маєш з собою. Пр.3:27-29 Не поможе багатство в день гніву, а справедливість від смерти визволює. Пр.11:4 Хто погорджує ближнім своїм, той грішить, а ласкавий до вбогих блаженний. Пр.14:21 Дім пишних руйнує Господь, але ставить межу для вдови. Пр.15:25 Хто сміється з убогого, той ображає свого Творця, хто радіє з нещастя, не буде такий без вини. Пр.17:5 Хто вухо своє затикає від зойку убогого, то й він буде кликати, та не отримає відповіді. Пр.21:13

8

У Його оточені було чимало заможних людей. Ісус закликає любити ближнього через благодійність. Можна сказати, що це було вчення про добровільний розподіл багатств і соціальну відповідальність.

Тоді скаже Цар тим, хто праворуч Його: Прийдіть, благословенні Мого Отця, посядьте Царство, уготоване вам від закладин світу. Бо Я голодував був і ви нагодували Мене, прагнув і ви напоїли Мене, мандрівником Я був і Мене прийняли ви. Був нагий і Мене зодягли ви, слабував і Мене ви відвідали, у в'язниці Я був і прийшли ви до Мене. Тоді відповідять Йому праведні й скажуть: Господи, коли то Тебе ми голодного бачили і нагодували, або спрагненого і напоїли? Коли то Тебе мандрівником ми бачили і прийняли, чи нагим і зодягли? Коли то Тебе ми недужого бачили, чи в в'язниці і до Тебе прийшли? Цар відповість і промовить до них: Поправді кажу вам: що тільки вчинили ви одному з найменших братів Моїх цих, те Мені ви вчинили. Від Матвія 25:34-40

1

В Старому Заповіті чітко простежується соціальний аспект, представлений невіддільним від релігійно-моральної сфери. Тому праведність неможлива без соціальної справедливості. Праведний Йов сам свідчить про себе, що він рятував бідного, сироту, безпомічного і трощив гнобителям щелепи.

«Я рятував бідаря, що про поміч кричав, і сироту та безпомічного. Благословення гинучого на мене приходило, а серце вдовиці чинив я співаючим! Зодягавсь я у праведність, і вона зодягала мене, немов плащ та завій було право моє. Очима я був для сліпого, а кривому ногами я був. Бідарям я був батьком, суперечку ж, якої не знав, я досліджував. Й я торощив злочинцеві щелепи, і виривав із зубів його схоплене.» Йов 29:12-17

2

Бог дає ізраїльському народу закони й через них регламентує взаємини між різними суспільними верствами, встановлюючи приписи, які захищають найбільш незахищених.

«А приходька не будеш утискати та гнобити його, бо й ви були приходьками в єгипетськім краї. Жодної вдови та сироти не будеш гнобити; якщо ж ти справді «А приходька не будеш утискати та гнобити його, бо й ви були приходьками в єгипетськім краї. Жодної вдови та сироти не будеш гнобити; якщо ж ти справді гнобитимеш їх, то коли вони, кличучи, кликатимуть до Мене, то конче почую їхній зойк, і розпалиться гнів Мій, і повбиваю вас мечем, і стануть жінки ваші вдовами, а діти ваші сиротами. Якщо позичиш гроші народові Моєму, бідному, що з тобою, то не будь йому, як суворий позичальник, не покладеш на нього лихви.»Вихід 22:20-24 «Не лишай бедняков правосудия. . Не обвиняй ложно, не казни невиновного и честного: Я не прощу такого злодеяния. Не бери взятки, потому что взятка ослепляет зрячих и губит невиновных. 9. Не угнетай поселенцев. Вы сами знаете, каково поселенцам, потому что были ими в Египте.» Книга Исход 23:6-9 «І шість літ будеш сіяти землю свою, і будеш збирати її врожай, 11. а сьомого опустиш її та полишиш її, і будуть їсти вбогі народу твого, а позостале по них буде їсти польова звірина. Так само зробиш для виноградника твого, і для оливки твоєї.» Вихід 23:10,11

3

При цьому соціальна справедливість не вступає у суперечність з інститутом приватної власності, який створений і захищений Богом. У Старому Заповіті земне багатство, якщо воно законне, вважається знаком благословення, яким слід добровільно ділитися з нужденним. Така відповідальна поведінка заможних людей, може бути зумовлена лише високими релігійними мотивами, в основі яких лежить любов до Бога і до ближнього.

«Хто тисне нужденного, той ображає свого Творця, а хто милостивий до вбогого, той поважає Його.» Пр.14:31 «Хто милостивий до вбогого, той позичає для Господа, і чин його Він надолужить йому.» Пр.19:17

4

Адже без усвідомлення над собою влади Бога багата людина почуває себе всевладною і безкарною. Саме це часто ставалося в Ізраїлі, і тоді Бог через своїх пророків завдавав нищівної соціальної критики гнобителям бідних і вразливих.

«Як клітка, наповнена птахами, так доми їхні повні омани, тому повиростали та збагатились вони! Потовстіли вони та погладшали, переступають також міру злого, справедливо вони не судили сирітського суду, і мають поводження! і не помагають убогим у їхній справі. Чи ж оцього Я не покараю? говорить Господь. І хіба над народом, як цей, не помститься душа Моя?» Єр.5:27-30

5

Ці гріхи були одними з основних причин, через які Бог посилав війну і допускав ворожу окупацію Ізраїля.

«Бо якщо ви насправді поправите ваші дороги та ваші діла, якщо один одному будете справді чинити справедливо, не будете тиснути чужинця, сироту та вдову, не будете лити невинної крови на місці цьому, і за іншими богами вслід не підете собі на біду, то зроблю, що ви пробуватимете на цім місці, у Краю, що його дав Я вашим батькам відвіку навіки!» Єремiя 7:5

6

Книга Приповістей, написана царем Соломоном, найбагатшою і наймогутнішою людиною тогочасного Ізраїлю, містить надзвичайно багато цікавих думок про соцапльну справедливість, на які варто звернути увагу.

грабіжникам їхнім ограбує Він душу. Пр.22:22-24 Не стримуй добра потребуючому, коли в силі твоєї руки це вчинити, не кажи своїм ближнім: Іди, і знову прийди, а взавтра я дам, коли маєш з собою. Пр.3:27-29 Не поможе багатство в день гніву, а справедливість від смерти визволює. Пр.11:4 Хто погорджує ближнім своїм, той грішить, а ласкавий до вбогих блаженний. Пр.14:21 Дім пишних руйнує Господь, але ставить межу для вдови. Пр.15:25 Хто сміється з убогого, той ображає свого Творця, хто радіє з нещастя, не буде такий без вини. Пр.17:5 Хто вухо своє затикає від зойку убогого, то й він буде кликати, та не отримає відповіді. Пр.21:13

7

У Новому Заповіті Ісус Христос, як і старозавітні пророки, засуджує зажерливість, але не закликає відмовлятися від майна, як це практикували в той час єсеї.

Горе ж вам, багатіям, бо втіху свою ви вже маєте. Горе вам, тепер ситим, бо зазнаєте голоду ви. Горе вам, що тепер потішаєтеся, бо будете ви сумувати та плакати. Від Луки 6:24,25

8

У Його оточені було чимало заможних людей. Ісус закликає любити ближнього через благодійність. Можна сказати, що це було вчення про добровільний розподіл багатств і соціальну відповідальність.

Тоді скаже Цар тим, хто праворуч Його: Прийдіть, благословенні Мого Отця, посядьте Царство, уготоване вам від закладин світу. Бо Я голодував був і ви нагодували Мене, прагнув і ви напоїли Мене, мандрівником Я був і Мене прийняли ви. Був нагий і Мене зодягли ви, слабував і Мене ви відвідали, у в'язниці Я був і прийшли ви до Мене. Тоді відповідять Йому праведні й скажуть: Господи, коли то Тебе ми голодного бачили і нагодували, або спрагненого і напоїли? Коли то Тебе мандрівником ми бачили і прийняли, чи нагим і зодягли? Коли то Тебе ми недужого бачили, чи в в'язниці і до Тебе прийшли? Цар відповість і промовить до них: Поправді кажу вам: що тільки вчинили ви одному з найменших братів Моїх цих, те Мені ви вчинили. Від Матвія 25:34-40

9

Апостоли у своїх посланнях до Церков розвивали думку Ісуса Христа про жертовність і увагу до бідних, особливо радикальне вчення у Якова.

Коли ж брат чи сестра будуть нагі, і позбавлені денного покорму, 16. а хто-небудь із вас до них скаже: Ідіть з миром, грійтесь та їжте, та не дасть їм потрібного тілу, що ж то поможе? 17. Так само й віра, коли діл не має, мертва в собі! 18. Але скаже хто-небудь: Маєш ти віру, а я маю діла; покажи мені віру свою без діл твоїх, а я покажу тобі віру свою від діл моїх. Якова 2:15-18

Утвердження соціальної
справедливості

Біблійний заклик любити ближнього надихав багатьох християн на добрі справи. Вони показали язичникам, що кожна людина цінна, навіть бідні, маргінальні верстви знаходяться під опікою Всевишнього. Тому християнство гуманізувало культуру. Вся історія Західного світу – це намагання різних поколінь християн у всій повноті утвердити соціальну справедливість. Хто критикує США і Велику Британію за рабство і дикий капіталізм на певних етапах їхньої історії, забуває, що більшою мірою християни, а не світські активісти, ліквідували або максимально нівелювали ці ганебні явища.

Тому ця інфографіка присвячена видатним протестантам XVIII-XX ст. переважно англосаксонського світу, які ввійшли в історію видатними соціальними реформаторами та борцями за громадянські права. Вони долучилися до перемоги над рабством, бідністю, нестерпними умовами праці. Реформували тюремну і медичну систему. Ці діячі належали до протестантських деномінацій, які дотримувалися кальвіністської теології у більшості питань.

Велика Британія

США

Нідерланди

Швейцарія

Франція

Країни, на які найбільше вплинуло вчення кальвіна
Якщо порівнювати плід діяльності двох великих реформаторів, Лютера і Кальвіна, то саме ідеї останнього
дали найбільший плід в соціальній і суспільно-політичній сфері. Вчення Кальвіна дало поштовх створенню
прогресивної західної демократії, розвинутого громадянського суспільства і соціальної ініціативи.
(більше тут: розділ інфографіки «Богословське вчення Жана Кальвіна»)