logo

Френсіс Шейфер. «Християнський маніфест» — рецензія

20 квітня 2018 р. \ оновлено 22 лютого

Християнський філософ, богослов, засновник спільноти Лябрі (L’Abri) Френсіс Шейфер (англ. Francis Schaeffer, 1912 – 1984) жив і працював у США, а потім у Швейцарії у другій половині ХХ століття. Втім, його книга «Християнський маніфест» піднімає настільки актуальні для сучасності питання, що складається враження, ніби й написана вона була саме для нашого сьогодення.

Уже з перших рядків автор спрямовує погляд читача вглиб проблем, що оточують його. Френсіс Шейфер розпочинає із тези про важливість цілісного світогляду — це, власне, і є центральною думкою книги. Як стверджує автор, християни постійно стурбовані повсюдними моральними проблемами, як то вседозволеність, порнографія, розлучення, аборти і т.д., та часто при цьому вони не здатні «поглянути в корінь» цих злих проявів, побачити цілісну картину великої проблеми. Християнам не вдалось побачити, що всі ці проблеми є наслідком зсуву у світогляді, який, власне, й спричинив зміну у ставленні до цих питань. Взагалі кажучи, усі наші дії, наша поведінка і стиль життя є проявом нашого світогляду, саме тому питання цілісного біблійного світогляду було, є і буде вкрай важливим.

Усі наші дії, наша поведінка і стиль життя є проявом нашого світогляду, саме тому питання цілісного біблійного світогляду було, є і буде вкрай важливим.

У чому ж причина «короткозорості» християн, які у переважній своїй масі не здатні були подивитися в основу? Френсіс Шейфер говорить, що однією з причин було невірне тлумачення християнства, згідно з яким проводиться різка межа поміж невидимим «духовним» і видимим «недуховним», матеріальним світом. Свій початок таке тлумачення бере в пієтизмі, релігійному русі XVII-XVIII століття.

Причиною фрагментарного світогляду християн є невірне тлумачення християнства, згідно з яким проводиться різка межа поміж невидимим «духовним» і видимим «недуховним», матеріальним світом.

На другому кінці умовної шкали світоглядів християнському світогляду протистоїть матеріалізм, який першоосновою всього вважає бездуховну матерію і відкидає усе нематеріальне та надприродне.

Здавалось би, очевидним є той факт, що християнство із його вірою в надприродного Бога як Творця Всесвіту та біблійні чудеса і матеріалізм, що відкидає будь-які надприродні прояви та говорить лише про матеріальний світ, є непоєднуваними світоглядними системами, як вода і вогонь. Однак Френсіс Шейфер вказує на те, що спроба поєднати непоєднуване таки була зроблена і, більш того, їй вдається завойовувати свідомості багатьох людей. Ім’я їй — ліберальна теологія. Вона розпочала спроби поєднати християнство з ідеями світського гуманізму ще за часів Просвітництва і не покидає їх і досі. Сам автор називає ліберальну теологію «гуманізмом, просто висловленим в богословських термінах».

На другому кінці умовної шкали світоглядів християнському світогляду протистоїть матеріалізм, який першоосновою всього вважає бездуховну матерію і відкидає усе нематеріальне та надприродне.

Яке це має відношення до нашого з вами щоденного життя? Безпосереднє. Як вже було зауважено вище, світогляд людини є не просто «образом її думок», але він спричиняє ту чи іншу модель поведінки людини, а в масштабах країни — її політику. Світогляд християнина спричиняє, у свою чергу, ту чи іншу його реакцію на виклики, що кидає йому навколишнє середовище у вигляді вчинків будь-кого: ближнього, керівника на робочому місці чи президента держави.

У продовженні книги «Християнський маніфест» Френсіс Шейфер розглядає різні сфери взаємодії церкви і держави, задаючи запитання: яким чином може (і зобов’язана) церква реагувати на виклики сьогодення? Чи може вона відокремитись від зовнішнього світу «залізною завісою» і не звертати увагу на державну політику в сфері освіти, медицини, законодавства? Якщо Бог є Богом усієї реальності, а не лише «духовних переживань», то чи має право державна влада (яка, як пише апостол Павло у Римл. 13:1, є «від Бога») чинити беззаконня? І якщо так стається, то чи має церква право (і обов’язок) виступати проти нечестивих дій влади? Що є вищим і має більшу владу — закон чи цар?

Як бачимо, це саме ті запитання, які турбують українську церкву давно. Френсіс Шейфер стверджує, що на них в Біблії містяться відповіді, і його книга «Християнський маніфест» є спробою віднайти їх.

P.S. Саму книгу «Християнський маніфест» російською можна прочитати тут.

Теми: