5 вересня 1568 – народився Томмазо Кампанелла

5 вересня 1569 року народився відомий італійський філософ епохи Відродження Томмазо Кампанела. Він увійшов в історію як бунтар свого часу та автор утопічного «Міста Сонця».

Майбутній філософ походив з бідної італійської родині, а при народженні мав ім’я Джованні. Вже в 14 років юнак вступає до монастиря та змінює ім’я (його було названо Томмазо на честь Фоми Аквінського).

Бувши домініканським ченцем, він знайомиться з багатьма філософськими працями того часу і починає формувати власне філософське вчення, яке іде всупереч вченню Церкви. У 1591 році Кампанелла заарештований і його справу мав розглядати суд інквізиції. Та завдяки зв’язкам з впливовими людьми Неаполя, Томмазо вдалося уникнути суворого вироку.

Однією з умов його звільнення стає обов’язкове повернення на Батьківщину у Калабрію. Там у 1599 році він організовує змову з метою вчинити державний переворот і проголосити Калабрію республікою. Проте змовників було викрито і Томмазо Кампанеллу знову заарештовано. Щоб уникнути страти він прикидався божевільним.

Найвідомішим твором Кампанелли є, безперечно, його утопія «Місто Сонця», написана у в’язниці. Це не звичайний літературний твір, а скоріше політичний маніфест, адже його створення було відповіддю на невдалу спробу повстання.

Як і його попередник Томас Мор, Кампанелла намагався представити теоретичне обґрунтування створення досконалого суспільства. Описане в утопії місто подібне до реальних італійських міст-держав, які відзначалися самодостатністю, проте його устрій і суспільні норми суттєво відрізнялися від реальності.

Очолювати місто мав верховний правитель, якого називали Сонцем. Він уособлює як світську, так і духовну владу. Цей правитель є політиком, священником і астрологом одночасно (варто зазначити, що цей образ був подібним скоріше до лідера культу або секти, ніж просто міста). Також в цьому соціумі чоловіки і жінки є рівними, а традиційного шлюбу немає. «Зведенням» чоловіків і жінок займається держава, яка керується принципами отримання найбільш оптимального потомства (тут можна простежити навіть ранньоєвгеністичні ідеї).

Описаний в «Місті Сонця» суспільний лад докорінно розходився не лише з церковним вченням, але й з природою людини. Кампанела описує систему в якій немає приватної власності, де все належить всім. Також не варто забувати, що «Місто Сонця» недарма трактується як один з перших соціалістичних творів, а комуністи використовували образ Кампанели як приклад боротьби з «церковними забобонами та капіталістичною несправедливістю».

«Утопія» Томаса Мора чи «Місто Сонця» Томазо Кампанелли користувалися неабиякою популярністю багато століть. Людей здавна притягувала ідея створити ідеальне суспільство з чіткою і досконалою системою. Та основна проблема цих утопій полягала навіть не стільки в описі деяких шкідливих ідей (наприклад, відсутності приватної власності), скільки в марних надіях на втілення описаного в реальність.

Світ XVII століття не мав глобального досвіду втілення утопічних ідей в життя (хоча сучасних лівих і це не зупиняє). Сьогодні ж ми можемо подивитися, як за минулі 100 років утопічні ідеї призвели не лише до захоплення влади божевільними правителями, але й до винищення сотень мільйонів людей. Утопії можуть гарно виглядати в теорії на папері, проте ігнорування їх авторами недосконалої людської природи завжди завершується крахом.

Сподобався матеріал?

Поділіться цiєю інформацією в соціальних мережах

Twitter Facebook In

Отримуйте найсвіжіші матеріали на імейл!

* indicates required