Що таке європейські цінності?

Вчора в Могилянці на Подільському клубі разом зі Стефаном Густавсоном обговорювали суть європейських цінностей. Адже саме припинення урядом України підписання Угоди про асоціацію з ЄС стало причиною студентських протестів у Львові і Києві восени 2013 року і, незабаром, головної історичної події сучасної України Революції Гідності. Одним із гасел євромайдану було «Україна – це Європа».







Стефан Густавсон – генеральний секретар Шведського Євангельського Альянсу. Директор Credo Academy – християнського освітнього центру в Стокгольмі, в якому основна увага приділяється культурному аналізу і дослідженню в області світогляду, апологетики і богослов'я.Стефан є автором декількох книг з християнської апологетики і християнського світогляду.

З двох можливих союзів: митного та європейського ми вибрали європейський. Ми вибирали дім для безбідного життя: блага цивілізації, зрощені на принципах верховенства права, парламентаризму, громадянських прав і свобод, але не розглядали фундамент вподобаного нами дому. Що нам заважає розглянути його зараз, тим більше, що принципи гуманізму так схожі з християнськими?

16473959_1857754627800298_7987617196639174453_n

Нагадаю, що добробут Європи закладався в 16 столітті, над ним працювали покоління європейців. І будувався він на пізнанні Біблійної істини про Христа. Усвідомлення божественної природи людини привело до розуміння цінності людського життя, що з часом принесло рівність між чоловіком і жінкою, скасування рабства, відкриття госпіталів і т.д. Оновлений погляд на природу стимулював розвиток науки. Християни внесли в розвиток науки більше, ніж думає сучасна людина. Появі університетів світ так само зобов’язаний християнам. Думаю, що навіть студенти Оксфорда або Гарварду не знають девізу своєї alma mater. Девіз Оксфорда: «Бог – моє Світло!», А Гарварда: «Істина для Христа і Його Церкви».

16473395_1826182057633573_1615410725176632409_n

Усвідомлення середньовічною людиною своєї індивідуальності, свого права без посередників читати Біблію на національній мові і служити Богу своєю професією стало коренем сучасної демократії з її парламентаризмом, громадянським суспільством і вільним ринком. Ніхто інший, як богослов Тертуліан першим заявив про необхідність свободи совісті та відокремлення Церкви від держави.

Схоже, що ми хочемо приєднатися до християнської Європі?
Коли в 18 столітті християнському світогляду стали протиставлятися дуже схожі на біблійну істину принципи гуманізму, а пізніше і комунізму, європейські апологети не вважали за потрібне вести інтелектуальні дискусії для захисту християнської віри. Результатом подібної пасивності стала узурпація, зокрема, гуманізмом розглянутих вище феноменів і секуляризація європейського суспільства. Завуалювавши біблійне походження європейських цінностей і видавши їх за плоди гуманізму, гуманізм одночасно відкинув єдиний фундамент свободи – Христа. Постмодернізм вивів істину за дужки європейського суспільства.

16649336_1826182050966907_8039293991051936392_n

Але логіка розвитку сучасного суспільства, орієнтованого на науково-технічний прогрес, показує неспроможність і тимчасовий характер світогляду постмодернізму. У сьогоднішньому європейському суспільстві з’являється спрага до істини. На зміну успадкованому християнству і вірі приходити вибрана віра.

Очевидно, що християнські принципи любові, віри, рівноправності, свободи і самодисципліни – те, що приваблює нас в Європі. Її секуляризм – те, що від неї відвертає. Нам варто орієнтуватися на власну культуру, відсікаючи все шкідливе і невідповідне християнським принципам та розвивати її сильні сторони. Це вимагає часу і надії. Надія ж черпається в прикладах людей, які боролися, нехай навіть поодинці, і перемогли.

 

Ірина Рожко

Сподобався матеріал?

Поділіться цiєю інформацією в соціальних мережах

Twitter Facebook In